Leczenie nadpotliwości stóp z użyciem jonoforezy

Jonoforeza to zabieg wykorzystujący prąd stały oraz substancje czynne, które podczas zabiegu ulegają rozpadowi na jony i są przy jego pomocy wtłaczane w głębsze warstwy skóry. Jonoforeza zmniejsza aktywność gruczołów potowych przy pomocy prądu stałego. Podczas przepływu prądu, a wraz z nim jonów (wytworzonych podczas rozpadu dodanej substancji chemicznej) kanały jonowe są rozrywane, co zaburza działanie danych gruczołów, zmniejsza resorpcję wody, a co za tym, idzie pot jest wydzielany w dużo mniejszych ilościach.

Jak wygląda wykonanie zabiegu urządzeniem do jonoforezy?

• Zabieg trwający ok. 20 min polega na umieszczeniu stóp w miskach wypełnionych wodą, przez którą przepływa prąd galwaniczny. Wrażenia czuciowe, jakie mogą u pacjenta wystąpić to: mrowienie, uczucie swędzenia. Podczas i bezpośrednio po zabiegu może wystąpić czerwony odczyn skórny, który powinien ustąpić w ciągu najbliższych minut. Z każdym kolejnym zabiegiem odczucia powinny być słabsze. Specjalista podczas zabiegu ustawia odpowiednie natężenie prądu, dostosowane indywidualnie do pacjenta.
  • W celu uzyskania najlepszej efektywności należy wykonać serię zabiegów, około 10-12.
  • W związku z tym, że nadpotliwość stóp ma swoje podłoże, bardzo ważne jest dążenie pacjenta do zlikwidowania przyczyny! Jeśli jest nią choroba – warto ją leczyć, zrzucić zbędne kilogramy, w miarę możliwości zredukować stres. Należy również ograniczyć spożywanie pikantnych potraw oraz mocnej kawy i herbaty.
  • Wskazane jest także używanie preparatów nawilżających — skóra w wyniku zabiegów może być przesuszona. Dobrze sprawdzają się pianki odświeżające i przeciwbakteryjne.

Skuteczność leczenia

• Pierwsze efekty odczuwalne są już po ok. 5 zabiegach, choć oczywiście należy wykonać całą serię, aby uzyskać zadowalający efekt. Jest to jednak kwestia indywidualna.

Wspomaganie przy leczeniu brodawek  wirusowych (kurzajek)

• Zabiegi jonoforezy stosuje się również podczas leczenia brodawek. Występujące na stopach brodawki HPV (potocznie zwane kurzajkami) rozwijają się w środowisku wilgotnym. Po wyeliminowaniu nadpotliwości stóp poprzez zastosowanie zabiegu jonoforezy kurzajki mają gorsze środowisko do rozwoju, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko ich rozprzestrzenienia i rozrostu. W tym przypadku jonoforeza jest zabiegiem uzupełniającym specjalistyczne leczenia brodawek, którym może być oczyszczenie zmian oraz użycie preparatów chemicznych w gabinecie.

Przeciwwskazania do stosowania zabiegu jonoforezy:

• rozrusznik serca
  • części metalowe w okolicach wykonywania zabiegu, endoprotezy
  • stany zapalne tkanek miękkich i skóry
  • nowotwory
  • infekcje miejscowe i ogólne
  • owrzodzenia
  • wypryski
  • zakrzepowe zapalenie żył.
  • miażdżyca tętnic
  • zaburzenia neurologiczne — porażenie spastyczne
  • ciąża