Nadpotliwość stóp

Nadpotliwość stóp jest skutkiem zwiększonego wytwarzania potu przez gruczoły ekrynowe znajdujące się na podeszwach stóp. Nadmiernie pocące się stopy stają się uciążliwą dolegliwością będącą przyczyną skrępowania i zawstydzenia. Jakość życia osoby, której przypadłością jest nadmierna potliwość stóp zostaje znacznie obniżona, a komfort codziennego funkcjonowania zaburzony. Nadpotliwość stóp jest tym bardziej uciążliwa, że może być przykra dla otoczenia i realnie utrudniać lub nawet uniemożliwiać kontakt z ludźmi.

Wydzielanie potu to reakcja obronna naszego organizmu na przegrzanie – zachodzi wtedy naturalny proces termoregulacji. Problem pojawia się wówczas, gdy na zewnątrz organizmu zostaje wydzielana nadmierna ilość potu. Warto jednak wiedzieć, że to nie pot wydaje niemiły zapach, a bakterie rozwijające się w butach, którym bardzo sprzyja wilgotne środowisko. Osoby cierpiące na nadmierną potliwość są w większym stopniu narażone na grzybicę, stany zapalne czy pękanie i otarcia naskórka stóp.

Najczęstsze przyczyny nadpotliwości stóp

• zmiany hormonalne
  • choroby neurologiczne lub zakaźne
  • zaburzenia emocjonalne (stres, obawa, podniecenie)
  • otyłość i niewłaściwa dieta
  • nieodpowiednie obuwie
  • intensywny wysiłek fizyczny
  • okres dojrzewania
  • nieprawidłowa higiena stóp

Leczenie nadpotliwości stóp

Stosujemy dwie metody leczenia nadpotliwości stóp:

• Podolog usuwa nadmiernie zrogowaciały naskórek na stopach oraz daje odpowiednie zalecenia pielęgnacyjne do domu.
  • Jonoforeza – to zabieg wykorzystujący prąd stały oraz substancje czynne, które podczas zabiegu ulegają rozpadowi na jony i są przy jego pomocy wtłaczane w głębsze warstwy skóry. Jonoforeza zmniejsza aktywność gruczołów potowych przy pomocy prądu stałego. Podczas przepływu prądu, a wraz z nim jonów (wytworzonych podczas rozpadu dodanej substancji chemicznej) kanały jonowe są rozrywane, co zaburza działanie danych gruczołów, zmniejsza resorpcję wody, a co za tym, idzie pot jest wydzielany w dużo mniejszych ilościach

Jak wygląda zabieg jonoforezy

• Zabieg trwający ok. 20 min polega na umieszczeniu stóp w miskach wypełnionych wodą, przez którą przepływa prąd galwaniczny. Wrażenia czuciowe, jakie mogą u Pacjenta wystąpić to: mrowienie, uczucie swędzenia. Podczas i bezpośrednio po zabiegu może wystąpić czerwony odczyn skórny, który powinien ustąpić w ciągu najbliższych minut. Z każdym kolejnym zabiegiem odczucia powinny być słabsze. Podolog podczas zabiegu ustawia odpowiednie natężenie prądu, dostosowane indywidualnie do Pacjenta.
  • W celu uzyskania najlepszej efektywności należy wykonać serię zabiegów, około 10-12.
  • W związku z tym, że nadpotliwość stóp ma swoje podłoże, bardzo ważne jest dążenie Pacjenta do zlikwidowania przyczyny! Jeśli jest nią choroba – warto ją leczyć, zrzucić zbędne kilogramy, w miarę możliwości zredukować stres. Należy również ograniczyć spożywanie pikantnych potraw oraz mocnej kawy i herbaty.
  • Wskazane jest także używanie preparatów nawilżających – skóra w wyniku zabiegów może być przesuszona. Dobrze sprawdzają się pianki odświeżające i przeciwbakteryjne.

Pierwsze efekty odczuwalne są już po ok. 5 zabiegach, choć oczywiście należy wykonać całą serię, aby uzyskać zadowalający efekt. Jest to jednak kwestia indywidualna.

Przeciwwskazania do wykonania zabiegu jonoforezy:

• rozrusznik serca
  • części metalowe w okolicach wykonywania zabiegu, endoprotezy
  • stany zapalne tkanek miękkich i skóry
  • nowotwory
  • infekcje miejscowe i ogólne
  • owrzodzenia
  • wypryski
  • zakrzepowe zapalenie żył.
  • miażdżyca tętnic
  • zaburzenia neurologiczne — porażenie spastyczne
  • ciąża

Zabiegi jonoforezy stosuje się również podczas leczenia brodawek wirusowych. Występujące na stopach brodawki HPV (potocznie zwane kurzajkami) rozwijają się w środowisku wilgotnym. Po wyeliminowaniu nadpotliwości stóp poprzez zastosowanie zabiegu jonoforezy kurzajki mają gorsze środowisko do rozwoju, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko ich rozprzestrzenienia i rozrostu. W tym przypadku jonoforeza jest zabiegiem uzupełniającym specjalistyczne leczenia brodawek, którym może być oczyszczenie zmian oraz użycie preparatów chemicznych w gabinecie.

Chcesz zapoznać się z cennikiem zabiegów jonoforezy w naszym gabinecie podologicznym w Poznaniu – kliknij.