Pękające pięty

Pękające pięty – skóra na piętach jest zdecydowanie grubsza niż w innych rejonach ciała i wynika to z dużego obciążenia jakie każdego dnia muszą wytrzymać ludzkie stopy. Na co dzień nie odczuwamy dyskomfortu związanego z grubością skóry na stopach, jednak może to się stać przyczyną nadmiernego rogowacenia skóry na piętach. Naskórek rogowacieje wtedy, gdy proces jego narastania jest zbyt szybki w stosunku do pozbywania się go podczas złuszczania. Rogowacenie naskórka stóp to zjawisko całkowicie naturalne. Wytwarzane są wtedy nowe komórki, które zastępują złuszczającą się warstwę rogową.

W przypadku pękających pięt mamy do czynienia z hiperkeratozą, czyli nadmiernym rogowaceniem skóry w obrębie pięt. Jest to anormalne zagęszczenie wierzchnich warstw naskórka, stanowiącą naturalną reakcję ochronną organizmu. Skóra twardnieje w miejscach, które są narażone na ucisk i otarcie. Skóra staje się przesuszona traci swoją elastyczność i łatwo pęka. Pęknięcia i rozpadliny mogą sięgać głęboko w skórę i zmieniać się w sączące lub nawet krwawiące rany, co może skutkować rozwojem infekcji bakteryjnej w okolicach stóp.

Pęknięcia skóry można podzielić na:

• suche – spowodowane zmniejszonym  lub zaburzonym wydzielaniem potu, co powoduje uszkodzenie płaszcza hydrolipidowego skóry i utraty jej elastyczności
        • wilgotne – powstają na skutek maceracji skóry lub infekcji bakteryjnej spowodowane najczęściej nadmiernym poceniem się stóp lub długotrwałym kontaktem z wodą

Najczęstsze przyczyny pękających pięt

• nadmierna suchość skóry
  • noszenie nieodpowiedniego obuwia – zbyt ciasne, zbyt wysokie lub zbyt niskie
  • nadwaga
  • zachwianie równowagi hormonalnej
  • jednostki chorobowe – zaburzenia krążenia, niedoczynność tarczycy, reumatyzm
  • choroby skórne – łuszczyca, AZS, egzema, infekcje grzybiczne
  • cukrzyca
  • deformacje w budowie stopy
  • predyspozycje genetyczne
  • nieodpowiednia codzienna pielęgnacja stóp

Leczenie pękających pięt

• Podolog po opracowaniu i spłyceniu zrogowaciałych zmian stosuje preparaty gojące, nawilżające i uelastyczniające skórę.
  • Pacjentowi zalecana jest odpowiednia pielęgnacja domowa, która musi być wykonywana systematycznie.

Chcesz zapoznać się z cennikiem terapii pękających pięt w naszym gabinecie podologicznym w Poznaniu – kliknij