Co wygląd paznokci mówi o Twoim zdrowiu?

Paznokcie, zarówno te u dłoni, jak i stóp, mają za zadanie chronić wrażliwe zakończenia nerwowe znajdujące się na końcach palców. Dlatego powinny być one mocne i twarde, ale niestety nie zawsze tak jest. Zmiana wyglądu paznokci może świadczyć o problemach zdrowotnych, dlatego nie należy jej lekceważyć. Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę? W jakich sytuacjach warto odwiedzić gabinet podologiczny.

Gabinet Podologiczny Poznań - problem z paznokciem
Podolog poznań - problemy ze stopami

Jak zbudawane są paznokcie?

Pod względem anatomicznym paznokieć tworzą:

• Płytka – najbardziej zewnętrzna warstwa, która jest zbudowana z keratyny. Zdrowa płytka ma lekko różowy kolor, jest gładka i błyszcząca.
  • Łożysko – łączy naskórek z płytką. Odpowiada również za transport substancji odżywczych niezbędnych paznokciom do wzrostu.
  • Macierz – inaczej korzeń, znajduje się na końcu łożyska. Macierz jest odpowiedzialna za produkcję nowych komórek.
  • Obłączek – swoim wyglądem przypomina biały półokrąg. Zadaniem obłączka jest łączenie macierzy z płytką.
  • Wał okołopaznokciowy – warstwa skórna, która otacza brzeg paznokcia z trzech stron, pełni funkcję ochronną. To w tym miejscu pojawia się problem wrastającej płytki paznokciowej. Aby go rozwiązać, można odwiedzić nasz gabinet podologiczny w Poznaniu.
  • Obrąbek naskórkowy – inaczej skórki, które odchodzą od wału okołopaznokciowego. Chronią macierz przed uszkodzeniem, a także przed bakteriami i wirusami.
  • Wolny brzeg – część paznokcia, która nie przylega do naskórka. Wolny brzeg wychodzi poza obszar opuszka.

Dlaczego paznokcie są tak ważne?

Analizując ofertę gabinetów podologicznych, można się przekonać, że niemal każdy oferuje takie zabiegi jak rekonstrukcja paznokcia (Poznań i większość pozostałych miast w Polsce ma specjalistów w tej dziedzinie).

Dlaczego są one tak istotne? Wynika to z faktu, że paznokcie pełnią kilka ważnych funkcji. Nie tylko wpływają one na wygląd stóp i dłoni, ale dodatkowo chronią wrażliwe zakończenia nerwowe palców i zapobiegają przerostowi guzowatości paliczka dystalnego. Ponadto warto zdawać sobie sprawę z tego, że to m.in. dzięki paznokciom możemy sprawnie i precyzyjnie chwytać różne przedmioty oraz wykonywać inne czynności jak otwieranie opakowań.

Odbudowa paznokcia poznań

Podolog Poznań – jakie zmiany w wyglądzie paznokci należy skonsultować ze specjalistą?

Wiele osób skarży się m.in. na łamliwość paznokci. Gdy płytka jest krucha, cienka i szybko się łamie lub rozwarstwia, często jest to sygnał świadczący o niedoborze ważnych minerałów i mikroelementów, głównie magnezu, cynku, krzemu oraz żelaza. W przypadku zauważenia dodatkowych objawów jak nadmierne wypadanie włosów warto wybrać się na kompleksowe badania, ponieważ czasami oznacza to problemy z tarczycą.

Nieprawidłowy wygląd paznokci może też świadczyć o innych chorobach. Należą do nich:

• onycholiza – płytka zmienia swoją barwę na białą i odkleja się od łożyska, powodem jest uraz mechaniczny lub choroba ogólnoustrojowa, np. nadczynność tarczycy,
  • łuszczyca paznokci – na kruchej i wyraźnie słabszej płytce pojawiają się żółte przebarwienia i punktowe wgłębienia, nierzadko jest to objaw choroby zasadniczej, czyli łuszczycy wywołującej zmiany także na skórze i w obrębie stawów,
  • grzybica paznokci – płytka staje się grubsza i żółta, może się kruszyć lub całkowicie odkleić od łożyska, dlatego ważne jest wczesne rozpoczęcie leczenia (poprzedza je badanie mikologiczne, które oferuje nasz gabinet).

Zmiany w wyglądzie paznokci niekiedy obserwuje się też przy chorobach wątroby, niedożywieniu, zaburzeniach hormonalnych czy schorzeniach układu oddechowego lub krążenia. Nie należy ich lekceważyć. Konsultacja w gabinecie podologicznym pozwala na wczesne wykrycie źródła problemu i rozpoczęcie leczenia.

Nie zwlekaj, odwiedź nasz Gabinet Podologiczny w Poznaniu i uzyskaj fachową poradę u naszych doświadczonych podologów.