Keratoliza dziobata

Czym jest keratoliza dziobata?

Pod tą nazwą kryje się schorzenie skóry stóp, które mimo iż jest niegroźne, wywołuje u osób dotkniętych tą przypadłością skrępowanie, wstyd oraz duży dyskomfort negatywnie wpływający na samopoczucie i jakość życia. Najczęściej występuje wśród mężczyzn aktywnych sportowo i pracujących fizycznie.

Dlaczego się pojawia?

U podłoża keratolizy dziobatej leżą dwie główne przyczyny. Pierwsza z nich, to wzmożona aktywność gruczołów potowych skutkująca nadmiernym wydzielaniem potu, co samo w sobie jest już problematyczne.

Dodatkowo dochodzi jeszcze drugi czynnik, jakim jest zakażenie skóry stóp bakteriami Gram-dodatnimi, wśród których najczęstszymi przedstawicielami są bakterie z gatunku Corynebacterium i Actinomyces. Zwiększona obecność potu daje tym bakteriom doskonałe warunki do rozwoju, dzięki czemu zaczynają się namnażać i pożywiać keratyną ze zrogowaciałego naskórka na podeszwach stóp. Towarzyszy temu wydzielanie przez nie enzymów keratolitycznych, które są odpowiedzialne za nieprzyjemny zapach oraz powstawanie na powierzchni naskórka charakterystycznych, dołkowatych lub punkcikowatych ubytków, które mogą zlewać się ze sobą, tworząc rozleglejsze zmiany, a nawet nadżerki czy pęknięcia.

Zmiany te pojawiają się najczęściej na najmocniej obciążanych partiach stóp, takich jak pięty, przodostopie, a czasem też opuszki palców. Pacjenci zauważają także macerację, rozmiękczenie naskórka oraz zmianę jego zabarwienia na białawy kolor, zwłaszcza po kontakcie skóry z wodą.

Jak możemy temu zaradzić?

Leczenie keratolizy dziobatej powinno przebiegać na kilku płaszczyznach. W gabinecie podologicznym wykonujemy zabieg usunięcia nadmiernej warstwy rogowej naskórka, pozbywając się tym samym nagromadzonych w niej bakterii. Wdrażane jest także postępowanie mające na celu ograniczenie wydzielania potu na stopach. W tym przypadku polecamy wykonanie serii zabiegów jonoforezy, które są skutecznie i nieinwazyjne. Dodatkowo dobieramy odpowiednie preparaty do pielęgnacji domowej o działaniu przeciwpotnym i przeciwbakteryjnym.

Zachęcamy także do skorzystania ze znajdującego się w naszym gabinecie urządzenia do dezynfekcji obuwia wykorzystującego antybakteryjne i odświeżające właściwości ozonu i jonów srebra. Opracowanie: Irmina Jamorska – specjalista ds. podologii

Opracowanie: Irmina Jamorska – specjalista ds. podologii