Nadpotliwość stóp – czy można to wyleczyć?

Nadmierna potliwość stóp to uciążliwa, a czasami również bardzo krępująca dolegliwość. Nierzadko okazuje się, że stosowanie specjalnych dezodorantów czy regularne kąpiele z ziołowych wyciągów to zbyt mało, aby o niej zapomnieć. Chcąc skutecznie pozbyć się nadpotliwości stóp, należy wybrać się do profesjonalnego gabinetu podologicznego.

Nadpotliwość stóp – przyczyny

Wydzielanie potu jest naturalną reakcją organizmu, dzięki temu możliwe jest utrzymanie prawidłowej temperatury ciała. Jednak czasami jego ilość jest zbyt duża. Gdy problem ten dotyka stóp, pojawia się nie tylko dyskomfort, ale także trudności w codziennym funkcjonowaniu czy nawet w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi.

Przyczyn nadmiernej potliwości stóp jest wiele, należą do nich:

• stres i inne zaburzenia emocjonalne,
        • intensywny wysiłek fizyczny,
        • otyłość,
        • zmiany hormonalne (również w okresie dojrzewania lub podczas menopauzy),
        • nieodpowiednia dieta (np. spożywanie dużej ilości ostrych przypraw),
        • noszenie niewłaściwego, nieprzewiewnego obuwia,
        • brak lub nieodpowiednia higiena stóp,
        • choroby przewlekłe (np. cukrzyca),
        • choroby zakaźne lub neurologiczne.

Czy leczenie nadpotliwości stóp to konieczność? Jeżeli staje się ona powodem skrępowania, warto jak najszybciej odwiedzić gabinet podologiczny. Należy mieć na uwadze, że nadmierne pocenie się tej części ciała może przyczyniać się do pękania skóry, rozwoju grzybicy i powstawania nieprzyjemnego zapachu (choć tu warto zaznaczyć, że odpowiadają za niego namnażające się bakterie, nie sam nadmiar potu).

Jak rozpoznać nadmierną potliwość stóp?

W celu rozpoznania nadpotliwości stóp przeprowadzamy z Pacjentem szczegółowy wywiad. Dzięki temu możemy się dowiedzieć, w jakich sytuacjach skóra wydziela wzmożoną ilość potu i czy rzeczywiście jest to problem natury medycznej. Osoba odwiedzająca podologa odpowiada na szereg pytań dotyczących np. codziennej pielęgnacji stóp, noszonego na co dzień obuwia i stanu swojego zdrowia.

Leczenie nadpotliwości stóp – Poznań

W naszym gabinecie stosujemy dwie metody leczenia tego problemu. Pierwszą jest usunięcie zrogowaciałego naskórka, który powstaje na skutek wydzielania nadmiernej ilości potu. Pacjent otrzymuje dodatkowo porady, jak powinna wyglądać dalsza pielęgnacja stóp w domu i na co powinien zwrócić szczególną uwagę.

Druga metoda leczenia to jonoforeza, czyli zabieg odbywający się z wykorzystaniem prądu stałego i odpowiednio dobranych substancji czynnych. Pacjent umieszcza stopy w miskach wypełnionych wodą. Przepływa przez nie prąd galwaniczny mający odpowiednie natężenie. Dochodzi wówczas do rozpadu substancji czynnych na jony, które są wtłaczane w głębsze warstwy skóry. Jonoforeza nie jest bolesna, odczuwalne jest jedynie swędzenie lub mrowienie, często pojawia się też krótkotrwałe zaczerwienienie. Aby uzyskać możliwie najlepsze rezultaty, zaleca się wykonanie serii zabiegów (do 10-12, przeprowadzanych w kilkudniowych odstępach).

Otrzymane za sprawą jonoforezy efekty utrzymują się nawet do 2 lat. Konieczne jest przy tym dbanie o prawidłową higienę i pielęgnację stóp, a także wykonywanie zabiegów przypominających. Pomocne jest również znalezienie przyczyny nadpotliwości i podjęcie kroków pozwalających na zmniejszenie ryzyka nawrotu przypadłości. Przykładowo, gdy problem jest spowodowany niewłaściwą dietą, zalecane jest ograniczenie spożywania pikantnych przypraw, a także mocnej kawy i herbaty.

Leczenie nadmiernej potliwości stóp w Poznaniu – zapraszamy do naszego gabinetu przy ul. Grunwaldzkiej 66. Zadbaj o zdrowie swoich stóp i pozbądź się dyskomfortu!