Onycholiza – co to jest? Leczenie i profilaktyka

Nie zawsze zmiany zachodzące w obrębie płytki paznokcia świadczą o grzybicy. Czasami jest to objaw innej choroby – onycholizy. Ona również wymaga leczenia oraz może dotknąć zarówno paznokci dłoni, jak i stóp.

Co to jest onycholiza?

Onycholiza (z łac. onycholysis) to choroba, która powoduje odklejanie się płytki paznokcia od łożyska. Nie sprawia to bólu, dlatego przez dłuższy czas można nawet nie dostrzec, że dzieje się coś niepokojącego – zwłaszcza w przypadku osób regularnie wykonujących manicure czy pedicure. Jednocześnie należy podkreślić, że onycholizę trzeba leczyć, ponieważ może przerodzić się w bardziej poważny stan.

Gdy paznokcie zaczynają oddzielać się od łożyska, powstają pęcherzyki wypełnione powietrzem. Pojawiają się także wolne przestrzenie, przez które mogą przedostawać się różne drobnoustroje, w tym bakterie i wirusy. To z kolei prowadzi do rozwoju stanu zapalnego, grzybicy lub innych chorób. Wówczas paznokieć zaczyna zmieniać barwę na szarą, żółtą lub brązową, może ponadto pojawić się nieprzyjemny zapach. Zapraszamy do gabinetu wszystkich Pacjentów, którzy mają wątpliwości, czy jest to onycholiza – konsultacje podologiczne (Poznań).

Onycholiza – przyczyny

Nie ma jednej precyzyjnej przyczyny rozwoju tej choroby. Ma ona różne podłoże, choć bardzo często powodem jest uraz mechaniczny. W przypadku paznokci u stóp jedną z głównych przyczyn jest noszenie zbyt ciasnego, niewygodnego obuwia. Stały ucisk na płytkę powoduje, że zaczyna ona odklejać się od łożyska.

Onycholizę może też wywołać:

• cukrzyca,
      • nadczynność tarczycy,
      • choroby skóry – łuszczyca, łysienie plackowate, AZS,
      • źle zbilansowana dieta oraz niedobór witamin i minerałów,
      • alergia wynikająca ze stosowania nieodpowiednich lakierów do paznokci i podobnych kosmetyków,
      • zbyt intensywne lub niewłaściwie wykonywane zabiegi kosmetyczne,
      • lakiery hybrydowe,
      • chemioterapia.

Jak wygląda leczenie onycholizy – gabinet podologiczny w Poznaniu

Podstawą skutecznego leczenia jest postawienie trafnej diagnozy. Choroba ta czasami jest mylona m.in. z grzybicą, dlatego nie należy podejmować żadnych decyzji samodzielnie i stosować losowo wybranych preparatów. Najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w gabinecie podologicznym. Po szczegółowym wywiadzie specjalista przyjrzy się dokładnie paznokciom i oceni, czy zmiany świadczą o onycholizie. Jeśli tak, wdrożone zostanie odpowiednie leczenie.

Pierwszym krokiem zazwyczaj jest staranne oczyszczenie płytki w miejscu, gdzie nie przylega do łożyska. To bardzo ważne, dzięki temu można usunąć gromadzące się w tym miejscu drobnoustroje. Kolejne etapy to nawilżenie łożyska i zastosowanie dobrze dobranych preparatów. Bardzo istotne jest to, aby poznać przyczynę choroby – na tej podstawie podolog jest w stanie wybrać właściwe specyfiki lecznicze, które zapewnią skuteczność.

Czy można zapobiec onycholizie?

Są pewne elementy profilaktyki, które mogą zapobiec rozwojowi choroby. To przede wszystkim noszenie dobrze dobranych butów, które nie są zbyt ciasne. Obuwie ma również zapewniać stałą wentylację. Należy też pamiętać o prawidłowym skracaniu płytki paznokciowej i w miarę możliwości ograniczyć takie zabiegi jak pedicure hybrydowy czy żelowy. Niekiedy podolog zaleca także noszenie specjalnych wkładek, które mają na celu wyeliminowanie problemu nadmiernego nacisku na konkretne części stopy.

Onycholiza – profilaktyka i leczenie w Poznaniu. Z nami zadbasz o swoje stopy i pozbędziesz się uciążliwych dolegliwości.

Gabinet Podologiczny Poznań, ul. Grunwaldzka 66 – zadzwoń