Swędzenie stóp – czy to powód do niepokoju?

Dla niektórych świąd stóp to wstydliwy problem. Warto od razu podkreślić, że nie powinno się go lekceważyć. Objaw ten często pojawia się wraz ze zmianami skórnymi. Towarzyszy różnym schorzeniom, w tym dermatologicznym, a nawet ogólnoustrojowym. Jaką pomoc może zapewnić w tym przypadku podolog?

Podolog Poznań I Swędzenie stóp
Gabinet Podologiczny Poznań | Świąd stóp

Swędzenie stóp – gabinet podologiczny (Poznań). Kiedy staje się problemem?

Na świąd stóp narzekają osoby w różnym wieku, niezależnie od płci. Jeżeli taki objaw był jednorazowy, o nic nie trzeba się martwić. Jednak kiedy pojawia się regularnie, należy skonsultować to ze specjalistą. Wdrożenie diagnostyki i leczenia pozwala na pozbycie się tego problemu, ale też przede wszystkim na zatroszczenie się o swoje zdrowie. Nie powinno się lekceważyć swędzenia stóp – dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci.

O czym może świadczyć świąd stóp?

Bardzo często objaw ten kojarzy się przede wszystkim z grzybicą. Jest w tym sporo prawdy, gdyż uciążliwe swędzenie stóp może świadczyć o tej chorobie. Wówczas pojawiają się też inne dolegliwości, takie jak nieprzyjemny zapach, zaczerwieniona skóra (w szczególności pomiędzy palcami) czy pieczenie. Nierzadko zmieniają się też paznokcie – stają się żółte i wyraźnie grubsze.
Grzybica jest przyczyną mającą podłoże dermatologiczne. Podobnie jest w przypadku reakcji alergicznej (przykładowo na stosowane kosmetyki do stóp), atopowego zapalenia skóry i świerzbu. Niemniej tego typu objaw towarzyszy również wielu innym chorobom. Należą do nich:

• niedokrwistość z niedoboru żelaza,
    • chłoniak,
    • szpiczak mnogi,
    • przewlekła choroba nerek.
Podolog Poznań | Świąd stóp
Gabinet Podologiczny Poznań | Przyczyny swędzenia stóp

U kobiet w trzecim trymestrze ciąży uciążliwy świąd skóry na stopach niekiedy świadczy o cholestazie ciążowej. Pojawia się na skutek wysokiego poziomu estrogenów i większej wrażliwości komórek wątroby na te hormony. Swędzenie przeważnie nasila się wieczorem i nocą. Choć cholestaza ciążowa nie stanowi zagrożenia dla matki, dla dziecka może być niebezpieczna. Przyczynia się m.in. do przedwczesnego porodu. Z tego powodu warto jak najszybciej zareagować na świąd stóp. Podolog (Poznań) z pewnością pomoże każdemu Pacjentowi w odnalezieniu przyczyny i przywróceniu należytego komfortu.

Kiedy zgłosić się do podologa?

Do gabinetu podologicznego należy zgłosić się zawsze, gdy swędzenie stóp pojawia się regularnie i staje się coraz bardziej uciążliwe. Nie powinno się też ignorować tego problemu, kiedy towarzyszą mu inne dolegliwości. To np. suchość skóry, wysypka, zmiana koloru paznokci, pęcherzyki z płynem surowiczym czy też zaczerwienienie. Wskazane jest wówczas jak najszybsze wdrożenie diagnostyki i właściwego leczenia.

Świąd stóp – czy można mu zapobiec?
Są sytuacje, kiedy nie można całkowicie zapobiec swędzeniu stóp – np. gdy powodem jest choroba ogólnoustrojowa. Jednak wdrożenie pewnych działań pomaga w lepszym zatroszczeniu się o tę część ciała i zapobiega rozwojowi m.in. grzybicy. Mowa tu o codziennej higienie stóp, ich dokładnym osuszaniu po kąpieli, noszeniu przewiewnych skarpet i dobrze dopasowanych butów, a także dbaniu o odpowiedni poziom nawilżenia skóry.

Niepokoi Cię swędzenie stóp?
Gabinet podologiczny w Poznaniu Karolina Jędryczka – umów się na wizytę, dzwoniąc na numer: 503 500 135