Co to jest stopa cukrzycowa? Jak wygląda jej pielęgnacja?

Cukrzyca to choroba, która może powodować wiele różnych powikłań. Dzieje się tak w szczególności, gdy jest ona niewłaściwie kontrolowana. Jeden z problemów, z którymi często borykają się Pacjenci, to stopa cukrzycowa (zespół stopy cukrzycowej). Czym ona dokładnie jest? Dlaczego w kwestii jej pielęgnacji warto zwrócić się o pomoc do gabinetu podologicznego?

Co to jest stopa cukrzycowa?

Stopa cukrzycowa należy do grupy przewlekłych powikłań wywołanych przez cukrzycę – zarówno typu 1, jak i 2. To główna nieurazowa przyczyna amputacji kończyn dolnych. Długotrwale utrzymujący się zbyt wysoki poziom glukozy we krwi może prowadzić do neuropatii obwodowej, a więc uszkodzenia nerwów obwodowych. Ponadto nieodpowiednio kontrolowana cukrzyca przyczynia się do rozwoju zmian miażdżycowych w naczyniach krwionośnych.

Stopa cukrzycowa rozwija się w wyniku niewłaściwej pielęgnacji, ale też urazu, który nie jest odczuwany przez chorą osobę z uwagi na zmiany zachodzące w jej organizmie. W ten sposób powstają pogłębiające się rany, a w dalszej konsekwencji owrzodzenia narażone na zakażenie. To nierzadko jest powodem nieodwracalnych zmian, a nawet utraty kończyny dolnej. Dlatego tak istotną rolę w przypadku cukrzycy odgrywa pielęgnacja stóp. Poznań i okolice – zapraszamy na konsultację do naszego gabinetu podologicznego Pacjentów, którzy niepokoją się o swoje zdrowie.

Stopa cukrzycowa – rodzaje

Wyróżnia się trzy rodzaje stopy cukrzycowej. Każda postać ma inne podłoże, a jej prawidłowe rozpoznanie ma duże znaczenie w kwestii pielęgnacji:

• Niedokrwienna – wywołują ją zmiany miażdżycowe, które rozwijają się w naczyniach krwionośnych. Dochodzi tu do zaburzenia przepływu krwi, w efekcie czego nie dociera ona do wszystkich obszarów stopy. Tkanki, które nie otrzymują tlenu oraz cennych składników odżywczych, obumierają. Konsekwencjami stopy cukrzycowej niedokrwiennej mogą być: martwica, miejscowo rozwijająca się osteoporoza, częstsze zwichnięcia stawów, trudniejsze gojenie ran.
      • Neuropatyczna – powstaje w wyniku uszkodzenia zakończeń nerwów obwodowych. Osoby ze stopą cukrzycową neuropatyczną nie czują bólu i są narażone na powstawanie deformacji (np. młotkowatych palców). Często mają też problemy z modzelami, otarciami i odciskami czy zaburzoną potliwością.
      • Mieszana – ma charakter neuropatyczno-niedokrwienny, a więc uszkodzeniu nerwów towarzyszą zmiany miażdżycowe. Stopa cukrzycowa mieszana wiąże się z wieloma konsekwencjami jak owrzodzenia, zwichnięcia lub złamania stawów, deformacje oraz obrzęki przypominające zapalenie tkanek.

Pielęgnacja stopy cukrzycowej – Poznań

Stopa cukrzycowa wymaga leczenia, a w proces ten zwykle zaangażowany jest zespół specjalistów: diabetolog, rehabilitant, chirurg, ortopeda, a także podolog. Ten ostatni zajmuje się profilaktyką, jak również łagodzeniem objawów towarzyszących tego typu powikłaniom cukrzycy. W gabinecie podologicznym Pacjent otrzymuje porady na temat codziennej pielęgnacji stóp, a ponadto ma zapewnione niezbędne zabiegi, takie jak np.: usuwanie modzeli czy leczenie wrastających paznokci lub pękających pięt.

Osoby chore na cukrzycę powinny mieć świadomość, jak ważna jest szybka reakcja na zmiany zachodzące w obrębie kończyn dolnych. Ignorowanie niepokojących objawów może mieć bardzo poważne skutki. Przy stopie cukrzycowej nieunikniona jest staranna, codzienna pielęgnacja oraz noszenie odpowiednio dopasowanych butów.

Ul. Grunwaldzka 66, Poznań – gabinet podologiczny, któremu możesz zaufać! Zarezerwuj wizytę i dowiedz się, jak dbać o stopę cukrzycową!